Team Silikon
Fraværsmelding onsdag-lørdag: Drusilla setter seg snart på flyet til off-line land. I mellom tiden: Sjekk ut debatten om Sex og Camille Paglia hos Kynikeren som plukker opp tråden fra forrige post.
Drusilla kom i skade for å se reprisen av Først og Sist i går. Det var selvfølgelig hyggelig å se at Skavlan hadde invitert hele to kvinnelige gründere for å snakke om sine virksomheter. Det er så flott å se kvinner som evner å skape så mye oppmerksomhet rundt sine forretningsideer. Kvinner kan, liksom. De gjør ulike events og firmafester og sånn. Kjempespennende! De er jo også i alle avisene nå. Dritbra med damer som skaffer seg makt, ass.
Vi fikk vite at etterspørselen er stor. Men aller viktigst at Aylar Lie ikke har hermet etter Paris Hilton, men at Helene Rask ganske sikkert har hermet etter Lie og skjøpt sånn liten hund. - Nei, min er større og har mer pels. - Men du sa du skulle være med å promotere en butikk som er den eneste i Norge som selger Playboy-undertøyet, men så laget du ditt eget modellbyrå i stedet. - Nei, det så jeg ikke. Og dessuten…… HVORFOR I SVARTE HELVETE LAR NRK DISSE SJARMLØSE KJERRINGENE SLIPPE TIL PÅ TV?
Dere må bære over med meg, kjære venner, jeg vet det er rimelig opplagt å irritere seg over puppedamene og media som boltrer seg i dem. Men ikke desto mindre: Jeg trenger Aylar-fri. Jeg vil at Aylar skal ta med seg alle de andre og dra til England. I England tror jeg de vil få det mye bedre. Der har de “kommet mye lengre”, glamourmodeller poserer sammen med ledende politikere, de har sin egen side i avisene, de store varemagasinene selger Playboyklær til barn, i et ungdomsblad kan unge gutter vinne en 40000 punds boob-job til kjæresten sin og rundt halvparten av britiske kvinner vurderer plastisk kirurgi. Kanskje de t.o.m vil tjene penger på virksomheten sin der.
Dette er selvfølgelig kun ment som et godt råd. Sånn oss kvinner imellom. Jeg er jo feminist og da skal man som kjent applaudere alle andre kvinners individuelle og selvstendige valg. Hvis ikke blir det så snervert og det blir ikke plass til alle silikonpuppene. Møter du andre kvinner som synes feminisme er latterlig og du er teit? Klapp i vei. Man vil jo ikke anklage noen for å undergrave det feministiske prosjektet. Eller se ned på noen. Gud forby.

October 9th, 2005 at 5:02 pm
Jeg heier på Aylar! Hun har mye kulere hund enn hun Helena Rask ass! Og team Aylar eier team Rask lizzom!
October 9th, 2005 at 5:28 pm
Dust! Rask er schpaaere!!
Jeg ble rent flau under seansen; makan til hjernedød underholdning. En femmer til førstemann som finner noe substans hos Skavlan. Og Aylar - hun gav opp en lovende filmkarriere for dette?
October 9th, 2005 at 5:36 pm
Urk, jeg synes jeg ser småjentene leke: Nei, jeg vil være Aylar, du er alltid Aylar.
Også får jeg litt vondt i magen når jeg leser om det Aylar har opplevd. Utrolig kjipt for henne.
October 9th, 2005 at 6:12 pm
Først og Sist avklarte iallefall hvorfor de må klø seg på silikonpuppene sine.
Her var det lite begavelse..
Morten Drægni heier på Aylar?
Nå forstår jeg iallefall hvorfor Drusilla mener at Buffy ikke stemmer SV!
October 9th, 2005 at 6:32 pm
…og basert på egen erfaring fra den ikke akkurat silkonfrie sonen på Hjortheblogg så tror jeg at jeg nå kan love et løft på statistikken hos Statcounter. Aylar er google-mat!
Hvorfor ser jeg aldri på Skavlan lenger?
Åja, nå husker jeg det…
October 9th, 2005 at 10:29 pm
Også på den fredagen da det ble kunngjort hvem som får Nobels fredspris 2005…
Det er ikke Aylar eller Helene det er noe galt med, greit nok jeg applauderer ikke verdiene de velger å stå for, men de er tydeligvis damer som vet å “gründe” og det står det jo faktisk respekt av… men NRK - en statseid kanal betalt med lisens… det er NRK det er noe galt ved når de velger å servere oss dette på en slik dag. Hva er vitsen med å beholde TV-lisensen når de legger seg på SE&HØR-nivå og dermed like gjerne kunne levd på reklame?
Det er ikke ofte jeg ser på Skavlan, og det kommer ikke til å bli oftere.
October 9th, 2005 at 10:55 pm
Morten tror jeg var tung på ironien der , Kynikeren derimot: Synes å minnes jeg så en reklame for Aylar-bloggen hos deg ; )
Undre, enig at NRK suger max når de velger å servere detta surret. Dessuten, hvis man skal ta på alvor at det dreier seg om to forretningsdamer som driver business, så… Ja, ja, hjelpe meg, men verken NRK eller damene fremsto som særlig proffe.
Og det er poenget mitt: Så lenge det dreier seg om personer som tar sine valg og vet hva de gjør, så burde man også være i sin fulle rett til å kritisere dem for det de gjør. (Ikke forby det vel å merke). (Lurer også på hva slags firmaer som hyrer inn glamourjenter til fest???)
Og samtidig synes jeg som sagt det er utrolig trist å lese om det Aylar har opplevd. Dødskjipe ting. Håper hun og alle de andre jentene blir behandlet skikkelig fremover.
October 10th, 2005 at 2:51 am
“Synes å minnes jeg så en reklame for Aylar-bloggen hos deg ; )”
Eh… Neppe! Men dine ord var nok til at jeg tok meg en titt på bloggen hennes (for første gang!), og jeg falt spesielt for innlegget med tittelen “Pupper eller rompe? Ser dere forskjell?”.
October 10th, 2005 at 7:38 am
Sorry! Ja, ja. Nå har JEG reklame for Aylarbloggen på siden min. (Det ER pupper, eller?).
October 10th, 2005 at 9:58 am
Er det ikke silikon a?
October 10th, 2005 at 10:20 am
Hm. Skavlan ble jo kritisert for at han ikke har nok kvinner med i programmet - og her har han hele TO norske profilerte gründere i ett og samme program? Synes vi er litt urettferdige her..
Og så lurer VamPus litt på følgende: er “finansakrobat” en omskrivning av kriminell slik at DN kan skrive om dem, og “glamourmodell” omskrivning av pornomodeller slik at Skravlan kan ha de på tv.. eller? VamPus hadde droppet “debatten”, gitt dem en gjørmepytt og to trange t-skjorter og bedt dem gjøre opp “the bitchfight way”..
October 10th, 2005 at 10:24 am
Ha,ha!
Men reklame for Aylar hos Drusilla?!
Den kynikerslasken må i den sorte gryte! Med eller uten den sleske eller tungironiske Drægni;)
October 10th, 2005 at 2:41 pm
He, he, jeg tror Vampus tar prisen som den sleskeste. (Det heter nakenmodell!) Som straff må hun tilbringe en hel dag i badekåpe på spa-hotell med Team Aylar.
October 10th, 2005 at 3:27 pm
Grmph. At man aldri klarer å holde kjeft..
October 10th, 2005 at 3:29 pm
And that’s why we love you!
October 10th, 2005 at 6:05 pm
“undergrave det feministiske prosjektet” - mener du her det “feministisk-narcissistiske prosjektet”? Du vet, det som går ut på å gjøre mannlige narcissister om til frastøtende bilder på en macho-holdning/kultur (hva det nå er), mens kvinnelige narcissister fremheves som helter, intellektuelle, krigere, ledere av en unison bevegelse - med kanonisert status som redningspersonell for et helt kjønn? (her skal de mannlige narcissistene ha et spark bak - hvorfor gå for “land” eller “folkegrupper” når man kan påberope seg idolisering og etterfølgelse fra et helt kjønn?!) Hmm.. lurer på hvorfor 99% av befolkningen har et visst opprørs-behov i forhold til det utdaterte konseptet feminisme? ;P
October 10th, 2005 at 7:11 pm
Allright! Først en liten logisk inkonsistens i ditt resonnement: Det burde være 50% av befolkningen som opplever et visst opprørsbehov. Den andre halvdelen er jo opptatt med en unison idolisering av sine heltinner.
Hnm? Så var det dette med narsissister. Folk som er ekstremt selvopptatte. Jeg tror ingen vil fremheve ekstremt selvopptatte mennesker som helter og lederskikkelser. Det ligger liksom litt i sakens natur. Men helter derimot (som redder verden, er sterke og kule) er bra. Kvinnelige helter er spesielt kult, synes jeg, det har noe med at det har vært lite av det og man liker å identifisere seg med noen av eget kjønn. Det betyr jo ikke at man ikke ser opp til mannlige helter også.
Og for øvrig: Det finnes ikke ett feministisk prosjekt. Jeg har for eksempel mitt eget. Det er kanskje litt narsissistisk. Men dette er tross alt en blogg ; )
October 10th, 2005 at 8:33 pm
Interessant spørsmål:
Hvem er våre kvinnelige helter?
(Utenom Buffy, Drusilla… ;) )
Og, forresten… må ikke Aylar fjerne silikonen pga infeksjon eller et eller annet anna som har med puss og gørr å gjøre (måtte bare si det)?
October 10th, 2005 at 9:25 pm
Æsj, ja det var noen ekle saker. På forsida av DB. Beurk.
Og ja, jeg trenger definitivt bli kjent med flere helter :) Det er en god ide å skrive mer om det, få noen innspill fra smarte lesere ; )Det får bli nyttårsforsettet mitt.
Eller man kan begynne å grave i Heartless Bitches-arkivet: http://www.heartless-bitches.com/culture/honorAF.shtml
October 10th, 2005 at 10:48 pm
Den andre halvdelen er jo opptatt med en unison idolisering av sine heltinner.
:D nå sa jeg aldri noe om at denne “unisone idoliseringen” lå noe annet sted enn i hodene på narsissistene i front av feministbevegelsen?
Jeg tror ingen vil fremheve ekstremt selvopptatte mennesker som helter og lederskikkelser.
lese litt mer om narsissisme, så blir vi kanskje mer på bølgelengde? Synes tankegangen rundt N. passer bra inn i kjønnsdebatten, forklarer hvorfor noen menn er kroniske svin(c)(tm), og forklarer også bra hvorfor noen kvinner er arrogante nok til å spre generell forakt mot mannekultur basert på dette fåtallet av svin.
Når det er sagt, stod jeg selv foran Aylar-overskriften med en kollega og kom med sarkastiske kommentarer om den “tragiske” krympingen av disse nasjonalklenodiene, noe kassadamen på 50 overhørte og ble veldig fornøyd med.. lei av tryner blir vi alle. Men det har absolutt ingenting i en feministisk agenda å gjøre.
October 11th, 2005 at 12:33 am
“gg”(det første ordet drittungen sier) må være nicket til Kjetil Rollnes. Hvem andre bruker betegnelsen narsissisme på narsisme?
Hm, kanskje Skårderud?
Lese litt mer om feminisme, så blir vi kanskje mer på bølgelengde..
October 11th, 2005 at 9:04 am
Ja, hvor tok alle de kvinnelige heltene veien? Jeg har liten tro på at Angela Merkel kommer til å bli mitt neste kvinnelige idol. Når skal vi få den første kvinnelige lederen av FN? Og blir Hilary Clinton president ved neste korsvei? Og spiller det noen rolle hvis alt vi bryr oss om er Aylar og Paris???
October 11th, 2005 at 9:49 am
bb: Så “flott” besøk tror jeg ikke vi har her ; )
gg:
lese litt mer om narsissisme, så blir vi kanskje mer på bølgelengde?
Hvis det er klassisk dannelse du vil ha er du kommet feil. Jeg tror det er mulig å diskutere ting og forstå hverandre uten inngående kjennskap til verken feministisk teori eller kulturhistorie.
hvorfor noen menn er kroniske svin(c)(tm), og forklarer også bra hvorfor noen kvinner er arrogante nok til å spre generell forakt mot mannekultur basert på dette fåtallet av svin.
Hvis du ønsker å gå i rette med feminister som sprer den type forakt har du også kommet feil. Det finner du ikke her. (Vet ikke helt hvor man finner dem. Kanskje ikke annet sted enn inni hodene til enkelte?)
På min feministiske agenda står et ønske om at man ikke får en tilsvarende utvikling som det det ser ut til at man har hatt i England (se artiklene jeg linker til). Det kan man godt være uenig i, men jeg vil hevde at denne type ting er relevant i et feministisk perspektiv.
Inger: Nei, det er smått om spennende tilskudd. Angela Merkel virker litt vel kjedelig. Dessutene er hun vel uttalt ikke-feminist og det er jo ikke mye sexy!
October 11th, 2005 at 11:30 am
“gg”(det første ordet drittungen sier) må være nicket til Kjetil Rollnes. Hvem andre bruker betegnelsen narsissisme på narsisme?
Det måtte vel evt være alle faglærte psykologer? Jeg er ikke Kjetil RollnesS, men må berømme deg for at du føler du kan gjette en person/persontype basert på to anonyme innlegg! Flink du! Visste du forresten at tendens til overkategorisering av mennesker er et av trekkene ved narsissistiske forstyrrelser? :P
Og hva er egentlig galt med Rollness? Greit at han har hoppet på feminismen som en rabiat bulldog, men han ønsker vel ikke noe annet enn likeverd?
Hvis du ønsker å gå i rette med feminister som sprer den type forakt har du også kommet feil. Det finner du ikke her.
Neida. Poenget mitt var ikke å prøve å “sette deg på plass” eller lignende.. mer at du er en faktisk veldig god blogger (!), men så snart du assosierer deg med fenomenet Feminisme eller kommer med disse gamle feministiske vinklingene (hvem er ikke lei av Aylar, feminisme eller ei?), så mister artiklene dine litt piffen for min del. Det var alt.
Greit nok, jeg vrir meg i stolen når:
Dressmann-reklamen sender 30-40 unggutter marsjererende opp av sjøen i undiken med magen holdt inne og strammede magemuskler..
Eller når jeg ser bodybuilder (!) Schwarzenegger bli “filmstjerne” og deretter guvernør for en delstat..
Men den dagen jeg assosierer denne sjalusien/følelsen av devaluering av meg selv som mann, med urettferdighet og et samfunnsproblem, er jeg laangt ute å kjøre.
October 11th, 2005 at 11:49 am
Da var det Skårderud altså..
(Han er sikkert sjalu/føler seg devaluert som mann fordi det er så mange kule feminister som begynner å bli hørt.)
Flink du og, som kan lære oss at “tendens til overkategorisering av mennesker er et av trekkene ved narsissistiske forstyrrelser”…
October 11th, 2005 at 1:17 pm
bb, Takk : )
gg,
Men den dagen jeg assosierer denne sjalusien/følelsen av devaluering av meg selv som mann, med urettferdighet og et samfunnsproblem, er jeg laangt ute å kjøre
Vel, for det første er det ikke sånn at puppedamene gir meg personlig en knekk i selvtilliten.
Men man kan fortsatt reagere på en samfunnsutvikling man mener er uheldig. Ofte tenker jeg på hvilken verden jeg ville at en hypotetisk lillesøster skulle vokse opp i. Det er ikke en verden der hennes kjæreste kan vinne et par silikonpupper til henne i en konkurranse i et ungdomsblad. For å sette det på spissen. (Ikke at jeg tror at min hypotetiske lillesøster ville vært sammen med en sånn fyr, men allikevel!)
Jeg synes heller ikke det er så kult at gutter istadig større grad utsettes for et press på kropp og utseende. Men det er vel ingen tvil om at i mengde er det flere representasjoner av pupper og jentelår enn det er stramme magemuskler og biceps rundt forbi.
Uansett: Folk er for all del uenig om hvor mye dette har å si. Feminister er også uenige. Men jeg synes som sagt vi begynner å nå et metningspunkt.
October 11th, 2005 at 2:38 pm
bb: Da var det Skårderud altså..
Hm. Var denne diskusjonen for avansert for deg? Du ble liksom så unødvendig morsom.. For å lære hva nar-siss-isme dreier seg rundt, kan du begynne f.eks her: http://samvak.tripod.com/ Lykke til, et interessant tema. Et tips for fremtiden kan være å unngå emner du ikke har peiling på (for øvrig også et trekk i narsissisme-sjekklisten.. ^^).
Drusilla:
Joda, som sagt sier jeg bare at konseptet Feminisme for meg og mange er noe mer. Bruker en et begrep, som “neger”, må en ta hensyn til den fulle betydningen av begrepet, også hos mottaker.
I min oppvekst fra 80-tallet, var “Feminismen i praksis” i gang. Jeg lærte meg om at vi skulle tilstrebe likhet mellom kjønn og mennesker (noe jeg setter høyt), men også et par ting mellom linjene. F.eks har Feminismens representanter i min hverdag, og i media, ikke gitt meg noe særlig optimistisk verdensbilde som mann (potensiell overgriper; dum/umoden, har ugyldige/”feile” følelser, bidrar til noe negativt i en større sammenheng, osv).
Etter 90-tallet henger feminismen nå igjen (i mitt syn) som et slags intellektuelt/akademisk prestisjestempel, som mange misbruker for å oppnå gratis prestisje. Ref sytebøkene Fittstim og Råtekst. Fullt av smarte jenter som av en eller annen grunn må klage over “urettferdighet” for å smykke seg med Feminist-stempelet(c)(tm).
Har jenter det virkelig så mye verre enn gutter? Og er egentlig denne Feminist-tittelen så mye å trakte etter?
Når du faktisk har talent, som jeg synes denne bloggen har vist flere ganger, vil dette styrkes (imo) av å ikke assosiere deg med denne utbrukte ideologien som er omgitt av en tradisjon stapp full av negativ, egoistisk, arrogant og trangsynt tankegang.
Angående lillesøsteren din, så tror jeg du må stole på at hun hører til majoriteten som utvikler nok fornuft til å skjønne at silikonpupper er teit, at kjærester som vil gi damen silikonpupper, skal flyttes til kategorien eks-kjærester, og at blad som lodder ut silikonpupper, i beste fall er glanset (og dårlig absorberende) dopapir.
October 11th, 2005 at 6:05 pm
gg=>bb=>øø=>ææ
Og vips tar Drusilla imot den Avanserte gg sin veiledning og oppgir sin “utbrukte ideologi”.
PS: Hos bb er det bokhyller med bøker hvis bb trenger å lære mer om narsisme.
Noe sier meg at gg derimot er overmoden for å finne seg et nytt fagfelt å møte mennesker med.
October 11th, 2005 at 7:31 pm
gg,
F.eks har Feminismens representanter i min hverdag, og i media, ikke gitt meg noe særlig optimistisk verdensbilde som mann (potensiell overgriper; dum/umoden, har ugyldige/”feile” følelser, bidrar til noe negativt i en større sammenheng, osv).
Jeg tror jeg misliker like sterkt som deg feminister som mener kvinner er bedre enn menn fra naturens side. Såkalte livmorsfeminister. Det er mulig å diskutere menns vold mot kvinner, for eksempel, som er et betydelig samfunnsproblem, uten å la det skinne gjennom at alle menn er potensielle det ene eller det andre.
Etter 90-tallet henger feminismen nå igjen (i mitt syn) som et slags intellektuelt/akademisk prestisjestempel, som mange misbruker for å oppnå gratis prestisje.
Min opplevelse er at disse damene har et ekte engasjement for likestilling. Men det er klart, vil man hevde seg i samfunnsdebatten kan man snakke om kjønn. Det fenger de fleste. Jeg tror nesten det er mer effektivt å pryde seg med et anti-feminist stempel dersom man vil skrive kronikker i DB.
Har jenter det virkelig så mye verre enn gutter?
Igjen, snakker for meg selv, og jeg er veldig happy med mitt liv som kvinne i Norge. Men finnes det skjevheter i maktforholdet mellom kvinner og menn, finnes det inngrodde kjønnsstereotypier, finnes det diskriminering etc, etc. Det gjør det. Og tanken med det feministiske prosjektet er å bedre mulighetene for både kvinner og menn til å realisere sine drømmer og talenter. For meg er dette veldig lite kontroversielt.
Når det gjelder arrogante, egoistiske osv feminister så vet jeg ikke hva slags folk du har møtt opp igjennom eller hvordan du tolker andre mennesker. Selv har jeg erfart at enkelte menn bare ikke kan fordra meg. Jeg har tolket det dithen at de ikke tåler jenter som tar plass, snakker høyt og ikke legger fingrene i mellom.
Angående lillesøsteren din, så tror jeg du må stole på at hun hører til majoriteten som utvikler nok fornuft til å skjønne at silikonpupper er teit osv
Jeg ser ikke problemet. Jeg kan vel både stole på at folk har fornuft og samtidig argumentere for mitt syn på saken: Rett og slett delta i en debatt.
Oooooookay. Da tror jeg jeg har sagt mitt om dette.
October 12th, 2005 at 2:46 pm
sjekk ut denne bloggen ;)
October 12th, 2005 at 3:03 pm
bb:
Jeg har nettopp lest gjennom, så langt i underkant av 1000 sider om selvpsykologisk teori. Ikke ett sted står det “narsisme”.
Ikke ser du ut til å vite hva det omfatter, ikke kan du formulere en mening om det andre jeg diskuterer, og ikke klarer du den ignorerende/sarkastiske harseleringen du prøver på heller.
På tide å låse vekk keyboardet for noen uker?
Drusilla:
Joda. Det var ikke for å bølle med bloggen din. Er enig i mye (med unntak av at jeg ser på menn som underdogs i dag).
Dette var kun en mening om at ordet feminisme faktisk er ladet, og at en ikke bare kan “customize” et begrep sånn at en får symbol-fordelene med det, og unngår (nazi-)symbol-ulempene med det.
Selv uten historikken er ikke ordet akkurat ladet med likeverd og en evne til å se ting fra to sider..
Ang boobjob-compoen kan du ikke (etter min mening) diagnostisere et samfunn basert på media. Media kjører en sensasjonslogikk på alt. Du er nødt til å se på hvordan common sense funker i praksis, og funker det, burde debatt/motstand være unødvendig.
Keep blogging osv.
October 13th, 2005 at 11:56 am
Så trist….
Fin og artig debatt, men veldig trist at det ikke går an å diskutere og utveksle meninger, uten at noen må briefe med store ord og nedlatende holdninger som bare avslører komplekser.
Trist og destruktivt.
October 14th, 2005 at 4:20 pm
LilleNille så ikke det programmet, men skulle gjerne sett det. Aylar og Helene kunne ha vært et uforglemmelig øyeblikk.
Forøvrig er frihet en god ting. Frihet til å drive som glamourmodeller og frihet til å se eller benytte seg av tilbudene. Syns Aylar har og Helene er dyktig som klarer å få så mye oppmerksomhet på to store saker.
October 18th, 2005 at 12:47 am
Hvem bryr seg egentlig. Jeg syntes at Aylar skal gå tilbake til filmen så norske onanister kan få ro i sjelen.
December 27th, 2005 at 7:07 pm
liker Helene Rask bedre jeg.. hehe :P