Forakten for det feminine
Og da var dagen jammen kommet: Dagens onde kvinner slår et slag for jenter som ikke er høyrøstede og bitchy eller kan svinge et sverd.
Sånn går historien: Jeg har alltid mislikt stereotype fremstillinger av femininitet, av kvinner som er som barn, hjelpesløse og svake. Jeg kan ikke fordra det. Jeg har alltid likt damer som bryter mønsteret, er selvhevdende og kan bite fra seg. Så langt så vel. Men det er det noe mer, og det lukter ikke godt.
And it goes like this. Først lesser man på med portretter av ynkelige kvinnemennesker. Kjører på med tvilsomme undersøkelser som viser at kvinner bare er opptatt av utseende. Lager missekåringer. Så kan man spy ut sin forakt over dette oppkonstruerte bilde av femininitet. Herregud, se på de egoistiske og ekle jentene som stiller opp på fesjået. Kjetil Rollness kan harselere over kvinner som lar seg forføre av airbrusha og intetsigende modeller i ukebladende. Fy faen - for noen teite kjerringer.
Ikke hardtslående jenter denne gangen, men feminine, modige, bra jenter:
Cordelia Chase fra Angel er morsom, modig og omsorgsfull. Hun kan strengt tatt svinge et sverd også, når jeg tenker meg om.
Og ingen vil være en teit kjerring. For noen er det enklere. De kan si:
- Jeg har alltid vært en guttejente
- Jeg lekte bare med biler og tog da jeg var liten.
- Jeg har bare guttevenner. (Men du er kul, da!)
- Jenter kan være så ondskapsfulle, gutter er mer reale.
Det er helt greit. Jeg kan ikke si det samme. Jeg er nok ikke så kul. For man sitter jo alltid igjen med et inntrykk av at det er bedre på noe vis? Å være litt guttete. Mer prestisje. Jeg har aldri hørt en gutt legge ut om sin jentete oppvekst. Oppdatert: Før nå. I kommentarfeltet. Svært så hetereofile karer forteller om bordeduker, jenteklær og jentebursdager. I stand corrected.
Enkelte trekk ved stereotype fremstillinger av det feminine er det på tide å kjøre ut på søppeldynga med den gamle soffan. Det er ikke kult å oppføre seg som en jentunge når man er en voksen kvinne. Like lite som det er kult med forvokste guttevalper. Så kan man kanskje røske med seg resten av menneskeforakten samtidig.
Les også: Jeg vil bli Scully når jeg blir stor av Mette hos Tenke.
- Og: Den folkelige fitta hos , ja nettopp, Fjordfitta
Hermione fra Harry Potter er kunnskapsrik, lojal og uredd. Et supert ideal.

Skjønne Kaylee fra Serenity,
romskipets mekaniker, girly-girl og veldig guttegæern

January 22nd, 2006 at 10:29 pm
Selvsagt helt enig i dette. Vil også si at det med at “gutter er mer reale” er en særdeles kuksur myte.
January 22nd, 2006 at 10:46 pm
Og jeg gleder meg stort til å lese din avsløring av den kuksure myten. Også må alle stikke over til fjordfitte og lese om “prostitusjon er verdens eldste yrke”-myten!
January 22nd, 2006 at 11:09 pm
Ah, for en fin kveld i bloggerbyen!
Først leser jeg om kuksure myter hos Fjordfitte, deretter påpeker Dru den kvalmende dobbeltheten som ligger i medias fiksering på den såkalte femininitet:
“Først lesser man på med portretter av ynkelige kvinnemennesker. Kjører på med tvilsomme undersøkelser som viser at kvinner bare er opptatt av utseende. Lager missekåringer. Så kan man spy ut sin forakt over dette oppkonstruerte bilde av femininitet.”
Nettopp!
Takk.
January 23rd, 2006 at 12:10 am
Jeg har nettopp begynt å lese “Backlash” om igjen, og var veldig moden for å lese noe slikt. Du har så utrolig rett i det du skriver.
Jeg lurer på hvordan Kjetil Rolness har blitt så kuksur? (Var det riktig bruk av ordet, Fjordfitte?)
January 23rd, 2006 at 12:48 am
Jeg hadde en mildt sagt “jentete oppvekst”: Jeg ville alltid leke at jeg var jente, når jeg lekte med jenter. (Ei av mine næreste lekevenninner og naboer ville da være gutten, hvilket var helt greit). Jeg samlet på og strøk bordeduker. Jeg la dem rundt om kring over alle flater, hadde mer enn 20 stk alt i alt, og satte pyntegjenstander oppå dem. Og jeg samlet på glansbilder - hadde en veldig stor samling, for å si det mildt. Ekstra gjeve var engleglansbildene. Litt senere leste jeg Frøken Detektiv-bøker, som jeg syntes var mye bedre enn Hardy-guttene og alt det andre mølet. (Ble nesten litt skuffet i forrige uke, da jeg leste at Carolyn Keene ikke eksisterer, og at Frøken Detektiv-bøkene var samlebåndsprodukter.. ).
Sånn - nå har du hørt en mann fortelle om sin jentete oppvekst. Nå må du redigere i hovedinnlegget ditt! :-P
Ellers kan jeg si at jeg holder på med Firefly-serien på DVD, og liker faktisk Kaylee bedre enn jeg liker hun der Companion-kjerringa. Hun siste blir FOR tilgjort feminin.. Men jeg skulle selvsagt “gjort” henne, fikk jeg muligheten!
Hmm, tror jeg må se en episode av Firefly før leggetid… Skal bli en hard, hard mandag.. Jaja, whatever - no pain, no gain ;)
January 23rd, 2006 at 4:38 am
Haha, når jeg var liten så var det enkelte som ga meg julegaver ut i fra et ønske om at jeg måtte bli litt mer “guttete.” Som f.eks et par blå miniski et år som jeg naturligvis aldri brukte.
Men egentlig så var jeg nok mer “nerdete” enn “jentete.” Jeg leste bøker og arrangerte verdenskriger med mine miniatyrkrigere som strakk seg over mange dager og involverte stort sett hele andre etasje i barndomshjemmet. Helt til noen syntes jeg rotet for mye og låste krigerne mine inne på loftet. Akk for en ulykkelig barndom…
Men i dag så er det vel større rom for å være nerdete. Noen av mine mer “guttete” venner ville vel fått stemplet ADHD i pannen og slitt fælt som barn i dagens samfunn. Ikke hadde de hatt papirfabrikken til å redde seg heller.
January 23rd, 2006 at 6:26 am
Jeg tar poenget, men jeg ber en stille bønn om at ordet kuksur ikke beveger seg inn i vårt vokabular. Feminisme trenger ikke være vulgært.
January 23rd, 2006 at 9:15 am
Lotten: Og det verste er: Som feminist blir man lett fanget av dobbeltheten selv. Man kan ikke fordra fikseringen på femininitet, og begynner å forakte alt som er feminint og jentete selv. Skummelt!
Saccarina: Jeg tror Backlash er den boka som har betydd mest for meg, feministisk sett. De analysene er så sylskarpe og overbevisende. Som hvordan filmen Farlig begjær utvikler seg fra et sympatisk manus til en full-blown misogynistisk film på lerretet.
Alf-Erik: Ok. Brikkene begynner å falle på plass ; ) Personlig ville jeg heller *gjort* Jane!
Hjorthen: Blå miniski… Det hadde jeg. Og jeg ble faktisk tatt for å være gutt i hoppbakken et par ganger når jeg tenker etter.
Kynikeren: Ikke vær så konservativsur da ; ) Feminisme trenger ikke være vulgær, men gøy innimellom.
January 23rd, 2006 at 9:24 am
…mens jeg ble tatt for å være jente når de dumme foreldrene mine kledde på meg den helvetes samepesken de hadde kjøpt mens gamlingen var distriktslege der oppe i isødet et sted. Er det rart man har blitt som man har blitt?
January 23rd, 2006 at 9:57 am
Jeg for min del i barneskolen ble invitert i jentebursdager som eneste gutt. Jeg var den mest stille pjokken i klassen. Veldig beskjeden også.
tse tse fluen som er snill gutt han.
January 23rd, 2006 at 10:07 am
Dru: Hm, som feminist begynner man vel egentlig mest å stille spørsmålstegn ved de stereotype fremstillingene av kjønn, av femininitet og maskulinitet.
Men tilgjort “femininitet” har jeg ikke sansen for, og kategoriene jentete og guttete kan man virkelig legge mye rart i.
Stakkars Kynikeren. Det er så mye bedre med litt tilknappet frøkenfeminisme enn disse gufne vulgærfeministene…
Isj, altså. For noen jenter!
Øh, guttejenter.
PS: Hvem er nå denne tse-tse fluen?!:)
January 23rd, 2006 at 10:08 am
En utfordring: Hva er positive, feminine egenskaper - tillærte, medfødte - som vi ikke deler med menn?
:)
(Jeg ble forøvrig kledd i “jenteklær” og “gutteklær” om hverandre og fikk leketraktor (slik man sitter oppå og kjører selv), gravemaskiner, Duplo og Lego, dukker (herunder Barbie, men likte ikke henne så godt, for hun var så uhåndterlig og gummiekkel) og et større antall My Little Pony. Som i dagens versjon ser mer ut ut som My Little Anorectic Horse. Tider har hensvunnet.)
January 23rd, 2006 at 10:57 am
Kynikeren: hvorfor skal ikke feminismen kunne være vulgær?
Skal feminismen(e) bare ha et akademisk vokabular?
January 23rd, 2006 at 11:28 am
Fjord* og PMS: Altså; min kommentar gikk på at ordet kuksur var vulgært- hvorvidt feminismen er eller kan være det aner jeg ikke. Jeg misliker helt enkelt ord sammensatt av navn på kjønnsorganer og andre s.k. vulgæriteter. Det hele begynte for et års tid tilbake når jeg leste ordet “pule” på trykk i en artikkel i VG/Dagbladet, som et helt normalt substitutt for coitus. Språket er rikere enn som så. Altså; et innlegg i språkdebatten, ikke den feministiske diskurs.
Vulgære feminister, derimot… :-P
January 23rd, 2006 at 11:51 am
Enig med kynikeren; språket er rikere enn som så, og kanskje ikke alle klarer å se forbi det vulgære. Det blir litt som enkelte skribenter i Klassekampen som skriver om Akersælva; man mister muligens noen lesere langs veien.
Samtidig er det noe med å ta ordene tilbake. Det hadde jo vært fint om et skjellsord som benevner det kvinnelige kjønnsorgan hadde forandret betydning og gått over til å forstås som “smart, kvinnelig blogger med godt språk og skarpe meninger.” Det hadde vært noe, det.
January 23rd, 2006 at 12:27 pm
Her snakkes det om språklig rikdom, men jeg synes det likner mest på språkelig snerpethet da man avviser Fjordfittes kreative ordbruk.
Jaja, mulig jeg har lest for mye Suzanne Brøgger i min tidlige ungdom, men jeg mener da å huske at Kynikeren på sin side var begeistret for Henry Miller..
Men det er kanskje fordi der er en kuk en kuk?
Først nå fikk jeg forstyrrende bilder i hodet.
Takk for meg.
January 23rd, 2006 at 12:45 pm
Retorikken er helt på høyde med det som kreves for å bli tatt seriøst i enhver feministdebatt. Hold fast ved den! Folkelige navn på kjønnsorganer..gjerne brukt som skjellsord..bidrar til å gjøre debatten tilgjengelig for brede grupper i befolkningen..som kanskje ennå ikke behersker nødvendig teknologi for å tilegne seg det dypsindige budskapet..men på sikt..vel hvem vet hva som kan oppnås.
January 23rd, 2006 at 1:20 pm
Merker at det hadde vært litt stas å være en tilknappet frøkenfeminist som kan smekke uskikkelige gutter over fingrene ; )
Kremt. Men tilbake til det “dypsindige budskapet”. Jeg synes jeg har sett at også feminister disser jenter som er mer “myke og kvinnelige” i måten de argumenterer på eller mer konsensusorientert. I en feminismedebatt hos Drægni var det f. eks. en av kommentarene som adresserte en annen i debatten med “Skaff deg litt goddamned selvtillit - Hørt om bøllekurs eller?”. Utrolig kjipt, og noe jeg personlig skal unngå selv i fremtiden.
Til Marions utfordring: Jeg tror menn og kvinner deler de fleste egenskaper, om enn i ulik grad. Jeg ønsker at tradisjonelt feminine egenskaper som omsorg og varme og andre koselige ting ikke skal være noe verken menn eller kvinner tar avstand fra fordi det er forbundet med svakhet og føleri.
January 23rd, 2006 at 1:40 pm
Jeg tar sterk avstand fra koselige ting. Da ser jeg dukkehjemmet for meg fylt opp av katter, lausunger, tørka blomster og en tung frykt for realitetene rundt seg. Ordet “Omsorg” er det noe institusjonelt over. I mitt vokabular er omsorg noe som gis ovenfra og ned. “Varme” er et godt og uniseksuelt uttrykk som beskriver mellommenneskelige forhold fremfor det kjønnsspesifikke. På den måten dekkes alle seksualle avskygninger også inn.
Til slutt: kuk og fitte.
Ok? Er jeg med i debatten nå?
January 23rd, 2006 at 3:00 pm
Drusillster (fra nå av ‘Sillster ;)
Tror du mener Jayne… (han der Baldwin-kisen med seriøse attitude antydninger ;)
Brikkene faller på plass… ? *iiik* Another brick in the wall… ?? =:o
January 23rd, 2006 at 3:46 pm
Writern: Det blir fort litt klamt med hygge og omsorg, ja. Må tenke mer på gode ord.
Forresten: Jeg liker veldig godt moren i Jack og Bobby. Hun er no fuss, men tar vare på folk rundt seg og er veldig klok til tross for sine svakheter.
alf-erik: Ja, nettopp. Jayne.Takk. Jeg mener brikkene faller på plass, ja. Du er jo veldig søt med den veldig heteroseksuelle macho-greia: “Jeg ville ligget med henne” og “jeg har jo ligget med…” Kan det henge sammen med en oppvekst dominert av bordeduker og Frøken detektiv? *uskyldig spørrende blikk*
January 23rd, 2006 at 5:01 pm
Ettersom du fikk et så katastrofalt solid balletak på alf_erik…Har du ikke noe annet enn annenrangs skuespillere å presentere som eksempler på vanlige, flink, lojale tec etc kvinner? Ingen virkelige? Ingen ekte eksempler ( og så jeg slipper å si det: Ikke Siv Jensen og hun Celina Middelfart igjen)Jeg vil gjerne slå et slag for Audhild Gregoriusdotter Rotevatn, Siv Meisingset, og Inga Marte Torkildsen (sistnevnte med et par linjer pakkteip over munnen). De virker passe sosialiserte og burde fremstå som gode eksempler?
January 23rd, 2006 at 5:37 pm
Du har så rett, så rett Drusilla… Jeg vil gjerne få gå i skjørt (en av verdens topp ti oppfinnelser) sjøl om jeg er feminist. Jeg vil også få være søt, feminin og glad i å danse uten å bli bannlyst av Ottar. På den andre sia vil jeg gjerne få klatre i fjellvegger og spille fotball uten at folk nødvendigvis skal meine så mye om det heller!
Jeg hadde for øvrig en temmelig “nøytral” barndom, sjøl om jeg hadde fobi mot rosa ting og heller sjeldent lekte med dokker.
Jeg har eksempler på heltinner!
Anne Cath. Hærland!
January 23rd, 2006 at 6:01 pm
Jepp, Mina, sånn skal det være. Gjøre det man føler for uten at folk skal mene så mye om det : )
Writern: Annenrangsskulespillere? Hallo! Det er ikke skuespillerne, men rollekarakterene. (Forresten en disgusting kommentar om Inga Marthe).
La oss se litt på merittlistene:
Cordelia: Er med på redde å verden i Sunnydale. Jobber med å redde uskyldige fra demoner, og utstår umenneskelig smerte for å kunne motta visjoner fra “The powers that be”. Ofrer en lykkelig tilværelse som skuespiller til fordel for å kunne fortsette å kjempe i kampen mot det onde.
Hermione: I en alder av 11-år deltar hun fryktløst i kampen mot onde Voldemort.
Kaylee: Holder et et falleferdig romskip i lufta under svært farlige forhold. Går på oppgaven med stort mot, kompetanse og utholdenhet. Klarer fortsatt å se det gode i mennesket på tross av en stadig mer håpløs situasjon.
January 23rd, 2006 at 9:46 pm
Det var litt vanskelig å henge med på diskusjonen med kuksur og andre språkelig nyskapninger (lurer på når Hegge tar tak i denne?)
Eksemplene på feminine jenter i artikkelen blir litt for tøffe, litt for mye helter for meg. I så måte var moren i Jack & Bobby mer i min gate. Hun er absolutt en av mine store helter. Denne TV-serien er veldig god til å skape karakterer som er altfor menneskelige mens de streber etter å bli bedre og gjøre det rette.
I så måte vil jeg slå et slag for en karakter som feminister burde være mer opptatt av, Missy. Noen vil se på henne som håløst overfaltisk og blond.
Men pokker heller! Helt frem til hun døde i forrige episode strevet hun med å gjøre det riktige. Hun mislykket som regel fordi det å oppfylle egne og andres forventninger til hva som var rett. Men i forsøkene på å bryte ut viste hun ofte et mot som det er vanskelig å forstå for dem som ser opprør som det naturlige.
January 23rd, 2006 at 10:28 pm
Døde Missy? Å nei, jeg som akkurat hadde begynt å like henne! Veldig fin episode da moren til Jack og Bobby tok seg av henne.Missy kunne blitt ei bra dame!
Jentene jeg har trukket fram her, er forsåvidt helter, men ikke helter som Buffy, Faith eller Zoe. Burde kanskje heller tatt med Tara fra Buffy? Da snakker vi superfeminin, varm og klok, og veldig lite barsk.
Jeg tenkte også på jentene fra sex og singelliv, men de blir bare akkurat *litt* for sutrete for min smak. Bridget Jones er over the top håpløs. Og noen som husker Ally McBeal *grøss*. Det må ha vært det verste uttrykket av hjelpesløs femininitet som er presentert på tv.
January 24th, 2006 at 1:44 pm
Først: ja til heltinner! Og helst heltinner av så mange forskjellige slag som overhodet mulig. Ikke diskriminer mot heltinnene bare fordi de ikke er akkurat slik du vil at de skal være!
Og så: Språkdebatten!
Tilknappet feminist?
Ja, jobber hardt med å bli det. Overdreven bruk av ord som henviser til kjønnsorganer for å folkeliggjøre den feministiske debattene er omtrent som å insistere på å røyke og drikke for å bli mer “maskuline”, og dermed pådra seg lungekreft og leverproblemer - mer statussjukdommer enn brystkreft og kronisk senebetennelse - altså mer likestilling. Som om det er likestilling å få alle de kulturelt aksepterte mannlige dårlige egenskapene i tillegg til de kulturelt aksepterte kvinnelige av samme slag.
Det står adskillig større respekt av en debatt med sterke argumenter enn en med sterke ord. Den siste typen blir ofte oppfattet som krangel og skittkasting.
Men jeg er vel bare en snobbete middelaldrende akademikerdame uten talerett når skikkelige feminister snakker rett fra *fyll inn din favorittkroppsdel her*.
January 24th, 2006 at 2:54 pm
Torill: Alle kule akademikerdamer har talerett. Alltid!
Den røykegreia har jeg tenkt på flere ganger. Leste akkurat at kvinner ofte har større problemer med å slutte også. Uff, uff. Men vet ikke helt om lungekreft er mer status enn brystkreft…
Jeg er forsåvidt enig i at overdreven frisk språkbruk kan bidra til å fremmmedgjøre mange. Samtidig synes jeg det er morsomt med noen som røsker til litt også.
Det er vel så kjedelig som at man må se an målgruppen og hva man ønsker å oppnå. Og at det bør være plass til ulike typer feministisk retorikk.
Men som sagt: Er det noe feminismen trenger så er det sterke argumenter og *ikke minst* en sterk vilje til å være kritisk og tenkende, også ift. egen argumentasjon.
January 24th, 2006 at 2:56 pm
Torill..Jeg foreslår at du støtter meg i min hyllest til Olga Marie Mikalsen, vår nå avdøde lyriske alt. Om ikke stemmen holdt hele veien frem, var hun i hvertfall en kvinne som gjennomførte livsprosjektet sitt med stil og uten unødvendig sutring om kroppsdeler.
January 24th, 2006 at 3:13 pm
“Ettersom du fikk et så katastrofalt solid balletak på alf_erik…” skrev Writer’n.
Scuse moi.. ?? Sillster og jeg snakker jo bare - snakk for deg selv, du! ;)
Sillster: Hvor er det du ser Firefly? Går den på en eller annen kanal for tiden?? Og som svar på ditt spørsmål til meg: Ingen anelse - men i så fall kan du nok stille samme spørsmål til fyren bak boka “Pornopung” osv… ;-)
January 24th, 2006 at 3:15 pm
Ja, jeg skjønte ikke noe av den kommentaren. Er det ikke lov å snakke uskyldig sammen uten å bli anklaget for vold og overgrep? Jesus, ass.
Og Firefly går vel *host* på den store www-kanalen.
Men. Uhu! Han fyren fra Pornopung skal får gå ifred fra meg : )
January 24th, 2006 at 3:20 pm
Jeg kjenner igjen et balletak når jeg ser det. Jævla…eh..venninder!
January 24th, 2006 at 4:54 pm
Hehe… Venninner, heter det, for øvrig. Skjønner dette er et ord folk sliter med. Ei fra fortiden min skriver nesten konsekvent “venniner” (sic!) - resten av tiden “venninder”, og ei på frokost-tv i dag sa “venninder”. Vel, whatever - ballene mine føles helt ok inntil videre ;)
Sillster: Jassåja.. PIRAT!! Ok, fikk jeg det ut ;) Selv er jeg velsignet med en nær nabo som har hele serien i lekker DVD-boks; currently perched nicely on my TV ;p
January 24th, 2006 at 6:03 pm
Nå ble det veldig mye koseprat her.
(Writer’n kikker bekymret over skuldra etter eventuelle herrer med bart og bussjåførlue)
January 24th, 2006 at 6:44 pm
Hermione er kunnskapsrik, lojal og uredd, men lykkelig ble hun ikke før hun ble den vakreste på ball og vant kjekkasen (krum krum krum). vi snakker kjønnsrollemønster her.
January 24th, 2006 at 7:15 pm
Jeg er uenig.
Klart hun synes det er stas å gå på ballet med Krum. Hun er fjorten! Klart du digger muskuløse, mørke 17-åringer når du er fjorten (eller eldre *host*) Klart du vil være den vakreste på ballet!
Når skjønnhet og kjærlighet blir det viktigste du som jente bygger sin tilværelse og identitet på, *da* snakker vi kjipe kjønnsroller! Men slik jeg leser bøkene er det absolutt viktigste for Hermione bøkene og kampen mot ondskap.
January 24th, 2006 at 7:24 pm
Hm, det er visst mye fremmedgjøring som følger i kjølvannet av den store og stygge feministiske debatt. Etterlyser man litt mer kunnskap om temaet skrikes det “elitisme, elitisme” og folket er åpenbart blitt fremmedgjort-
beskriver man de kuksure myter er man derimot både vulgær og folkelig(?)og fremmedgjør tydeligvis de ikke-vulgære og ikke-folkelige.
Personlig har jeg ingen planer om å anklage noen for å være kuksure (det får holde at jeg har anklaget Writer`n for å ri rundt på en gris i bloggerbyen-beklager)men jeg applauderer definitivt Fjordfittes post som jeg syntes var befriende, morsom og skarp.
De som ikke har lest posten anbefales å klikke seg inn for å se hva den egentlig handler om.
Men Dru, hva er egentlig alt dette pratet deres om Jack&Bobby?..
Og har virkelig hun vesle Hermine draget på Krumkaren?
January 24th, 2006 at 10:14 pm
Hermine er vel egentlig mest hypp på Ronny, og så veldig lykkelig ble hun da ikke av sine øyeblikk i rampelyset som Krums kake i rampelyset?
January 24th, 2006 at 10:16 pm
Æhhh…korrektur er for pyser. Her ble det litt vel mye rampelys på krummkakene.
January 25th, 2006 at 11:11 am
Er ikke Nora utropt til alle norske kvinners heltinne? ;)
Som den bok- og skolenerd jeg er, syns jeg at Rory fra Gilmore Girls er ett forbilde. Hun faller nok litt i samme kategori som Hermine.
January 25th, 2006 at 12:16 pm
For øvrig, siden Sillster først er i PIRATmodus, så kan hun jo gå inn på den store www-kanalen sin og hente ned Battlestar Galactica også (den nye, med Edward James Olmos). Der finner hun opptil flere tøffe kvinnfolk. Så mange at det kan gå helt i spinn for godeste Sillsteren - men det vil tiden vise! ;)
Alt jeg kan si er: Bon appetitt! ;-P
January 25th, 2006 at 12:31 pm
Jeg er for mer kunnskap, lotten. Og hvis kunnskapen er allmennt tilgjengelig og ikke bak lukkede (språklige eller andre) dører når man fram til mange fler. (Jeg er ellers vant til å bruke folkelig som et anerkjennende adjektiv, ikke et skjellsord.)
Det er ikke mange som klarer å formidle tunge tema på folkelig vis. Som regel ikke jeg, for eksempel.
Og jeg føler faktisk at det var lettere da jeg var yngre. Operasjon Dagsverk for eksempel. Man kunne snakke mye om en ting man brant for, men hadde ikke noe akademikerspråk ennå. Men når jeg bommer er det kanskje fordi jeg er for snerpete :) Det faller ikke naturlig for meg å bruke vulgære uttrykk, og selv om jeg syns nyordforslaget var genialt - fordi det har potensiale til å treffe dem det bør treffe - tror jeg det er en win some, lose some-strategi. Men i så fall; gjør det noe? Må alle nås på samme måte?
(Min Krum het forresten Niki og spilte på juniorlaget til Rosenborg Ballklubb da jeg gikk på ungdomsskolen. Da jeg ryddet pikerommet i juleferien fant jeg noenogtredve bilder av bana på Lerkendal, der denne Niki - som jeg aldri har hatt øyekontakt med (!) - er en liten prikk i det fjerne. Den gang da. En Hermione i tjueåra ville kanskje ikke falt for Krum, heller.)
January 25th, 2006 at 1:59 pm
Fjordfittes post om kuksure myter ville jeg aldri definert som vulgær, nyordet kuksur anser jeg heller ikke for å være vulgært, da mine venninner og jeg snakker sammen og åpenbart har en noe friskere ordbruk enn andre (det er greit å bli klar over, hvis man har hatt den samme gjengen siden man begynte å loke på Blindern for mange år siden glemmer man kanskje hvor ulik sjargong man utvikler i ulike gjenger) og eier vårt eget språk har det heller aldri falt meg inn at vi er vulgære.
Men dette synes jeg er vulgært:
Pornofiseringen av populærkulturen.
Dagbladets sexspalte i Fjortis-bilaget.
Mykporno-modeller.
Fokuset på tenåringers seksualliv.
G-streng truser som synes ovenfor buksekanten.
Utringninger hvor brystene nesten faller ut.
Rumperiste-dansen som alle danser for tiden.
osv. osv. osv.
Her dukker altså min tilknappede frøkenfeminisme opp;)
January 25th, 2006 at 3:54 pm
Hei Lotten. Tse tse fluen er en forfengelig fyr på 32 og som for noen år tilbake drev å debatterte på VG-nett. Var der og nøt livet til jeg ikke kunne betale de analoge modem-regningene mine mer. Satt jo oppe flere timer om dagen på nettet så det ble altfor dyr til slutt for denne rakkeren.
Mvh tse tse fluen som liker å skrive både her og der når det gjelder blogger.
January 25th, 2006 at 4:13 pm
Hehe, men si meg, var tse tse fluen med og vrikket julen inn på Rockefeller?
January 28th, 2006 at 7:19 pm
Angående dette “kuksur”-begrepet; har det noe som helst med det enkelte ordet “cocksure” å gjøre.. ?
January 31st, 2006 at 11:06 pm
Hm. Det aner jeg ikke. Vet ikke hva det betyr engang. Men jeg har ofte tenkt at blåblogger - eller “blue blogs”- har noe med begrepet “blue balls” å gjøre : )
February 2nd, 2006 at 12:40 pm
Jeg var veldig guttejente når jeg vokste opp, og jeg var stolt av det. I ettertid har jeg nådd en balanse hvor jeg ikke trenger å være selv om jeg ikke innehar rosa klesplagg og samler på sverd. Dessuten kjenner jeg en gutt på 12-13 år som samler på sånne små parfymeflasker, og han er stolt av det. Det er en fin ting når man ikke trenger å skamme seg over slikt.
Jeg synes Fred er et godt rollebilde også. Hun er kanskje veldig pen og forsiktig, men hun er utrolig smart, og når det trengs, tar hun frem styrken i seg selv og bruker den, om hun er i en sitasjon hvor flammekaster er nødvendig, eller når andre trenger å bli satt på plass. Og selv hun hun var litt “handsom man saved me from the monster” til å begynne med, utviklet hun seg til å bli uavhengig av andre som kunne redde henne.
February 2nd, 2006 at 12:52 pm
Glemte å nevne Prinsesse Leia som hardtslående, feminin, modig, bra jente. Løper rundt i kjoler og de mest tidkrevende frisyrer jeg har sett, men har samtidig blaster og et mot og en overbevisning man sjelden ser maken til. Dessuten får hun Han Solo. Det sier litt.
September 2nd, 2006 at 7:47 am
Thank you!
[url=http://lnenhuma.com/lzbt/mgnc.html]My homepage[/url] | [url=http://fqyttgix.com/vswb/qhue.html]Cool site[/url]
September 2nd, 2006 at 7:48 am
Well done!
http://lnenhuma.com/lzbt/mgnc.html | http://xxgwcceq.com/abwg/jflb.html
February 11th, 2007 at 6:31 pm
[…] Fjordfitte har høstet storm, både for navnet sitt og for sin liberale omgang med ord som kuksur. Da hun slo et slag for den folkelige fitta fikk hun motbør i andres kommentarfelt. Og en kommentator inne hos henne spurte: Hvor dypt går det an å synke i sin egen vulgaritet? […]