Faen
Jeg er litt opptatt om dagen. Jeg vil lese ferdig alle bøkene om Lyra fra Oxford. Jeg vil vite alt om nordlys, daemoner, engler og dark matters. (Ja, jeg er jeeeente og liker eeengler. Kriiiiiise!) Da passer det litt dårlig med lokalvalg, og særlig når man utsettes for rikspolitikere i ett bankende kjør. Stor var derfor min glede da jeg fant ut at, Hey!, jeg kan stemme på Oslo Byaksjon. Jeg synes Barcode er fint, og de er sånn passe liberale og sosiale. Førstekandidat Erling Fossen er vel en rimelig fornuftig kar. Best av alt: Man trenger ikke føle seg forpliktet til å følge med på tv-debatter. De er jo ikke der.

Helt til jeg gikk inn på kandidatlista deres. 1, 2, 3 - ser ut som fine folk, 4, 5, 6. Hva? Runar Døving? Mister Menn-er-systematisk-undertrykket himself? Neineineinei. Nå som jeg skulle lese boka mi. Det går bare ikke.
Tilbake til null, da. Herlig. La oss se: Høyre, Venstre, Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre, ArbeidAAAAAARRRRRG!
En uke igjen.
(Og mens jeg gnisser tenner, kan dere se på de fine videoene jeg har samlet her!)

September 4th, 2007 at 10:52 pm
Mye viktigere å lese om Lyra enn å se på debattprogrammer. Godt valg av lesestoff, og til jul kommer filmen. Jeg kreperer nesten av spenning, angst og beven!
September 4th, 2007 at 11:05 pm
Jasåmen. Film er riski. Jeg har jo også *hørt* på lydboka som er en sånn full-cast sak, så jeg har lissom et forhold til alle stemmene. Føler meg veldig knytta til stemmen til Jorek Bjørneson, forsjempel. Huff, ja. Også Nicole Kidman. Beven indeed.
Men hva stemmer dere egentlig?
September 4th, 2007 at 11:26 pm
Hehe, jeg så faktisk liksom for meg Nicole Kidman i rollen som den skumle Miss Coulter lenge før hun fikk rollen, så den er jeg godt fornøyd med. Er mest bekymret i forhold til panserbjørnene og daemon-menasjeriet. Det har potensiale i seg til å bli skikkelig mislykket!
Stemmer? Er det ikke hemmelig valg da;-) Jeg stemte Venstre ved stortingsvalget sist, kan godt hende det blir dem denne gangen også. I mangel på noe bedre. Jeg har jo ikke mulighet til å stemme på Døving.
September 5th, 2007 at 1:30 am
Ehm. Er Runar Døving gift med Alexa Døving? Da vil jeg i såfall bare bemerke at det er hun, og ikke han, som står som nummer 50 på lista. Det er bare for lattis! Mannskamp, you go-go.
September 5th, 2007 at 7:25 am
Æh, når ble Erling Fossen en fornuftig mann?
September 5th, 2007 at 7:46 am
Tilslutter meg siste taler. Lyra for president sier jeg bare :)
September 5th, 2007 at 9:57 am
Haha, står Runar Døving på lista til Oslo Byaksjon?! Dette ble morsomt på litt for mange nivåer.
Men skit au, stem Oslo Byaksjon, du! Jeg ser jo at Høyre er med i ellinga-mellinga di. Grøss.
September 5th, 2007 at 10:01 am
Erling Fossen er bare beviset på at bygdetullinger ikke kun er et bygdefenomen. Vi snakker om mannen som oppsummerte det famøse Smuget-møtet med å erklære Krekar som en av oss, og som er sikker på at når en kvinne går til sånne stunt som løfting, så gjør hun det ikke av egen vilje, hun er bare marionett for en mann ( , første avsnitt, jf. senere sammenligninger i fundamentalismegrad). Hallo i luken, Drusilla? Nå må du være ond på riktig måte. Mullah Krekar-måten er feil måte. Erling Fossen-måten er feil måte. FrP-måten er feil måte.
Og parlamentariskgrunnlagforFrP er da heller ikke bra, og her i by’n inkluderer det to av de tre partiene du nevner. Jeg har stemt det tredje, siden du spør.
September 5th, 2007 at 10:02 am
Pokker, glemte en slutt-tag. Ønskeliste: forhåndsvisning.
September 5th, 2007 at 10:14 am
Gaaaaah! Dere gjør det jo ikke akkurat lettere. Takk skal dere faen meg ha.
Sus scrofa, Mihoe og Anne: Ja, det var kanskje en vel optimistisk vurdering av Fossen. Og den kronikken om Shabana, ugg, jeg er dårlig informert, skjønner jeg. Jeg vil bare ha noen å stemme på *snufs*
Hjorthen: Ok, nå heller jeg litt mot venstre, selv om det er mange snålinger der.
lotten og pakkepiken: Jeg fikk helt hakeslepp, for å si sannheten. Det er kanskje bare å innse, ingen partier er bra nok for meg. (Og jeg tror nok ikke det blir Høyre, selv om jeg har en krush på Lae).
Jeg tror nesten jeg må lære meg sånn stryking og slenging og kummulering. Ser for meg at jeg kan gå fullstendig bananas med rødpennen :)
September 5th, 2007 at 10:41 am
Du kan kumulere og sette opp slengere, men stryking er ikke lenger tillatt.
September 5th, 2007 at 10:59 am
Hahaha! Denne Døving sutrer over at kvinner har en annen biologi enn menn. Han vil ha kompensajon for at han ikke kan føde barn. Tør jeg foreslå at han først tar igjen ca. 30 år med menstruering og pms før han hever stemmen og misbruker begrepet rettferdighet?
September 5th, 2007 at 11:24 am
HvaHunSa: Liker du ikke mensen? Åpenbart går du for lite gravid :-p
Tomas2: Du har rett — og der forsvant det sleipe liker du meg ikke, så stryk meg!-argumentet. (Jeg pleide å svare at nei, jeg liker deg så godt at jeg skal føre deg opp som slenger.)
Drusilla: Og hvis du nå mener du har valget mellom pest og kolera, så stemmer du kolera for å unngå pest. Og så stemmer du heller ikke dem som vil holde pesten inne i byrådet. Agiterte han voldsomt, med et vennlig Værs’god skal du faenmeg ha ;)
September 5th, 2007 at 11:58 am
Sus: Jeg har tydeligvis tilbragt for lite tid med denne verpesjuke kompisen til Døving, han høres jo relativt potent ut. Ikke som far tydeligvis, men som inseminator. På den annen side så ser jeg for meg et liv uten barn, så da får jeg holde ut med denne overflødige menstrueringen i noen år til gitt ;-)
September 5th, 2007 at 7:50 pm
Valget — usj, umulig å komme til klarhet for meg - så takk for at du la muligheten for litt avledende greier. Super Betty Dodson, dame med tanker og tegneferidighet.
September 5th, 2007 at 7:51 pm
Jeg så vitterlig HR. Døving bli intervjuet for Oslo byaksjon på Østlandssendingen her om dagen. Yippi. Yay. Yey. Eller no.
September 5th, 2007 at 8:37 pm
Det er jo en håpløs oppgave å finne et parti som er kjemisk fritt for dårlige kandidater, så her gjelder det å kombinere ideologi med eliminasjonsmetoden. For deretter å håpe det beste. Døving ville nok tippe vektskåla såpass mye at jeg ikke hadde klart å stemt på den lista.
Jeg har ikke bestemt meg selv ennå. Ifølge aftenpoftens dustete valgomat bør jeg stemme AP. Et parti som har hatt styringen her i Høljebyen ganske lenge, og kjørt kommuneøkonomien såpass i dass at vi nå er i Robek-registeret. Så jeg vet ikke jeg, men jeg tror det er best at noen andre får sjansen her i byen ihvertfall ;-)
September 5th, 2007 at 9:56 pm
Oh- Lyra
September 5th, 2007 at 10:12 pm
Ups- det skjedde noe rart med kommentaren min.
Uansett- jeg er RV-dame og stemmer dermed (logisk nok) på meg selv. Ellers ville jeg vært skeptisk til å stemme på Oslo Venstre etter at de gikk inn for å dumpe gift i fjorden sammen med Høyre, Frp og SV.
Og His Dark Materials er festligere enn valgkamp. Lyra er Best.
September 5th, 2007 at 10:26 pm
Thomas2:Akkurat, ja. Jeg hørte det var fordi politikerne ble så lei seg når de ble strøket. Hehe.
HvaHunSa: Ja, men hans refleksjoner rundt menns involvering i arborter tar kaka. Akkurat han er en dealbreaker.
Tonita: Ikke sant? Utrolig fin dame og kul show-and-tell.
Iskwew: Som sagt: Dealbreaker!
Flopsy: Jeg fikk også den AP-diagnosen… Egentlig har jeg veldig sansen for at man tenker lokalt, lokalt, hva har vi behov for her, kanskje et bytte, hva sier akkurat disse lokalpolitikerne. Jeg tror jeg går for Venstre på St.Hanshaugen, også får jeg se hva jeg faller ned på i bystyret. Men jeg skal uansett slenge og kummulere i stor stil. Gjøre litt ut av det lissom ;)
Virrvarr: Jeg synes “Oh Lyra” er en helt adekvat kommentar på egenhånd ;) Hm, giftdumping, sier du. Men ikke AP? RV blir for, hm, rødt for meg, men at Lyra er best kan vi enes om! *gleder seg til film, gleder seg til film*
September 5th, 2007 at 11:04 pm
Ja, det er ikke så dumt å kikke litt på de lokale listene, det er jo tross alt de navnene der man stemmer på i denne runden- ikke Siv og Jens.
Å tukle litt med listene er forøvrig halve moroa det, bare så synd at det ikke er lov å stryke lenger. Jeg likte veldig godt å stryke…
September 6th, 2007 at 1:14 am
Flopsy: Du likte vel aller best å stryke det året du selv sto faretruende høyt på Høyre-lista?
Siden har du jo blitt raddis, så det der kommer vel neppe til å gjenta seg…
September 6th, 2007 at 7:51 am
Jeg reagerer nesten på lokalvalg som jeg reagerer på sirkus, bortsatt fra at på sirkus syntes jeg synd på dyrene.
Det er rett og slett vanvittig hva enkelte politkere klarere å lire av seg. Og om dere trenger flere å kikke på der borte kan dere gjerne får et par stykker fra London.(Så blir vi kvitt dem).
.
September 6th, 2007 at 8:42 pm
Flopsy: Stryking var jo det beste ^-^ Ikke for det, jeg hadde en venn som stod på førsteplass på RV-lista i Rygge, med Jon Michlet på femteplass, men på grunn av strykemuligheten (og det at Jon M er en høylydt kjendis), ble han strøket nesten ut av listen. Jon M var ikke gira på bystyret, førstekandidaten fikk ikke være det osv. Sånn kan det gå.
Dursilla: Redd «Rødt» er en del av konseptet (c: Men AP er ikke det teiteste i Oslo. De er for bilfritt innenfor ring 1, og det er vi og. Selv om jeg er uenig med dem i masse annet…
Og ja- «Oh, Lyra!» kan vi definitivt enes om, sammen med resten av den deilige leselisten din ^-^
September 7th, 2007 at 12:37 pm
Strykingen ble vel …eh, strøket også fordi helt andre personer enn de som sto høyt på listene ble valgt inn i kommunestyrene. Høres ikke så ille ut, tenker du, men det kan ta tid og overtalelse å sette sammen en sånn liste.
Jeg kjenner ei (småbarnsmor) som sa nei til en tredje periode, men ble valgt inn allikevel. Velgerne likte ikke listetoppene, strøk alt de orket og kumulerte henne som egentlig bare hadde sagt ja til å være listefyll. Samtidig datt jeg nedover lista fra en mulig varaplass til ingen plass overhode, så jeg var forsåvidt takknemlig.
September 7th, 2007 at 2:39 pm
Virrvarr: strykemuligheten gav jo oss som skjønner systemet, en ekstra innflytelse. Vi kunne kumulere våre favoritter og stryke alle andre. Ellers var det jo en asymmetri for de forhåndskumulerte, som kunne strykes to ganger men kumuleres bare én.
Anne: vil man ikke ta en periode til, så kan man frabe seg gjenvalg etter valgloven § 3-4 (1) a (ev. 3-2 (1) b for stortingsvalg). Har man sagt ja til å stille som kandidat, så risikerer man å bli valgt, simple as that. Men det er jo vanskeligere å endre nå, da. Og nå trenger man faktisk ikke fler enn 7 navn på liste ved kommune- og fylkestingsvalg.
Drusilla: det er faktisk mulig at Senterpartiet havner på vippen i Oslo, og heller et Sp som kaster ut FrP enn et KrF som beholder dem any day (og særlig søndag).
(Faktisk har ikke Oslo Sp vært helt borti natta etter at de ble kvitt han stråhatten en gang for ti år siden.)
September 7th, 2007 at 5:15 pm
Åh, men kjære Drusilla, du må jo stemme på Ap så vi får et skifte i Oslo. Det tror jeg Oslo er tjent med. Prøvde å finne Oslo AP liste over kandidater, men rota meg bort inni Aps nettsider. Ikke et akkurat et godt tegn. (Setning formulert slik at hvis bare Drusilla stemmer Ap så blir det skifte i Oslo. Ja.)
Det hjelper lite at Venstre framstiller seg som et liberalt parti, og forsåvidt er det, nå de samarbeider med mørkemenna i Kr.f. rett som det er.
Nuvel. Fjordfitte forklarer hvorfor man ikke skal stemme Høire.
Forøvrig drømte jeg at jeg stemte Oslo Byaksjon. Hmmm, et tegn?
September 10th, 2007 at 1:39 am
Jepp Hjorthen, jeg er ikke så veldig stolt av de greiene der. Men vettet kommer heldigvis med alderen, og som Lindkvist sier så har jo Fjordfitte lært oss hvorfor man ikke skal stemme Høire.
September 10th, 2007 at 1:42 am
Virrvarr: Ja, det var veldig tilfredsstillende å kunne stryke folk; det skal jo godt gjøre å like alle på lista. Det er jo synd når motiverte folk med ukjent navn havner på utsiden, på bekostning av kjentfolket. Men det er vel neppe til å unngå, så lenge man kan kumulere. Og alle gleder kan de vel ikke ta fra oss?
September 10th, 2007 at 9:57 am
Virrvarr: du er klar over at denne giftdumpinga skjer etter råd frå samtlege faginstitusjonar, inkludert SFT og NIVA? Du må enten tru at landets fremste fagfolk er dumme som brød, eller at dei handlar mot betre vitande. Begge deler virkar lite realistisk.
Som eit apropos, ein kronikk om Titania, der politikarar valde den dårlegaste løysinga på eit miljøproblem etter press frå naturvernerar: http://www.forskning.no/Artikler/2007/juni/1181544169.34
Verd å lese for alle som har bite på Stordalens kampanje.
September 11th, 2007 at 11:10 am
Lyrabøkene er gull verd. Filmane kjem til å forenkle og øydelegge. *kategorisk*
January 15th, 2008 at 4:23 pm
Du er bare så vidunderlig sjølopptatt!