Helkleint
Jeg inntar gladelig rollen som treig feminist uten humor. Det er rett og slett ganske så fett å sitte på min fyldige feminstræv og hytte med labbene. I dag: NRK, Halvseint. Hvor mange ganger må man si det? Sexisme er mainstream. Ikke edgy. Jeg gjentar, det er ikke the shiznit å for eksempel tråkke prostituerte ned i søla. Man. må. være. litt. mer. oppfinnsom! Bare se på meg. Jeg tar avstand fra at man fullstendig formålsløst fremstiller prostituerte som søppel. Jeg liker ikke at folk sparker nedover. Jeg kan ramse opp: kvinner, innvandrere, samer, homser. Legg merke til at jeg gjør det helt uten å rødme. Det er faen meg edgy.
Halvseint kunne heller laget en “negerspray” til hun Toril-dama siden hun synes det er så irriterende og utrygt med mennesker med en annen hudfarge enn hvit. Så kunne de vist Høyre-toppene, uten bukse, mens de snakket om at det var jommen “uklokt” og “uheldig”. Det kunne blitt noe.

September 7th, 2007 at 5:55 pm
Å, fy så forjævlig! Hvordan i alle dager har det der sluppet gjennom i NRK? Øl-animasjonen deres som har rullet og gått gjennom sommeren var langt over grensa den også, men dette er jaggu f* meg førti knepp verre.
September 7th, 2007 at 10:16 pm
Fy faen. Og så jeg som nettopp betalte NRK-lisensen. Hvor går jeg for å få pengene mine igjen?
September 8th, 2007 at 10:29 am
Jeg skjønner at jeg ikke har de riktige referansene for å forstå denne, eh… humoren (?).
September 8th, 2007 at 11:15 am
Eirik: Da det var NRK-streik (våren 2006?) var det jo flere som mente at vi hadde krav på å få tilbakebetalt deler av lisensen på grunn av manglende levering av vare, men det gikk ikke fordi NRK-lisensen er en skatt, mener jeg å huske. Så å kreve tilbakebetaling av lisens fordi man ikke liker innholdet i varen man får levert, tror jeg dessverre neppe blir innvilget.
HvaHunSa: Ja, du mangler nok de “riktige referansene” her. - Nei huff, så leit!
Forresten så noterer jeg meg at det verken på slutten av videoene eller på Halvseint sine sider er oppgitt hvem som er opphavsmann/-kvinne og skaper av denne serien …
September 8th, 2007 at 11:30 am
Ser poenget til Drusilla, pluss at horesprayen ikke var morsom. Men resten av programmet var veldig morsomt :)
September 8th, 2007 at 2:12 pm
Programlederne står visst for innholdet også:
«Lydverket»-programleder Rune Nilson og eks-«Idol»-programleder Ingrid Gjessing Linhave.
Sier vel sitt om kvaliten vi kan forvente fremover.
September 8th, 2007 at 8:14 pm
Men det er då vel klart at horesprayen var morosam! Det var då ikkje horene ein gjorde narr av, men folka som har behov for spray! Mot horer, narkomane, tiggarar, fluer og alt anna som øydelegg dagen. Jesus, altså.
September 8th, 2007 at 10:56 pm
Slik jeg så det forsøkte de også å harselere med folk som vil at alt de syns er ekkelt bare skal gå vekk. Men de har kanskje ikke lykkes helt :)
September 8th, 2007 at 11:36 pm
Hydra: Nei, det er ikke folka som trenger spray som er det man gjør narr av her. Stønnende damer uten bukse og knekk i knærne er å spytte folk i en trist situasjon i trynet. Æsj.
Undre: Ja, påfallende at folk ikke har navnet sitt på den :P
Kort oppsummert: Fysjom. (jeg har sett for mye gamle Leif Juster-greier i det siste)
September 9th, 2007 at 11:22 am
Nei, de har virkelig ikke lykkes med annet enn å bidra til stigmatiseringen.
Når man fremstiller prostituerte som vulgære (scenen der det lekende barnet blir satt i nærkontakt med et nakent underliv) og som narkomane (knekk i knærne, blekt og herjet ansikt)så blir dreiningen mot det humoristiske i situasjonen ikke helt god. Dette er latterliggjøring, ikke humor. Slike fremstillinger vil garantert bygge opp under fordommer. Vi mennesker er enkle sånn, måten vi kobler inntrykk på. Om man absolutt skal lage humor ut av alt mulig så krever det en viss intelligens og innsikt i menneskers psykologi for å få et elegant resultat. Den kompetansen finner vi neppe i redaksjonen til Halvseint.
September 9th, 2007 at 1:11 pm
Jeg håper ikke jeg spammer kommentarfeltet ditt nå Drusilla, men det ble så fristende å komme med en tilleggsopplysning, og det er ikke umulig at den kommer til å provosere litt, men here goes:
Når man ikke reagerer negativt på stereotypiske fremstillinger, så kan det meget vel skyldes at det å få bekreftet egne fordommer ikke trigger noen eksplisitt reaksjon, man ganske enkelt konsumerer bekreftende “informasjon” man har lagret fra før.
De som utelukkende lo av videosnutten kan jo tygge litt på den.
September 9th, 2007 at 3:31 pm
Hvis ikke dette er det totale lavmål så vet ikke jeg…
September 9th, 2007 at 9:07 pm
HvaHunSa: Selvfølgelig er det usympatisk å karikere prostituerte sånn. Men dette er folk som synes det er kjempemorsomt å animere kjendiser som er nakne nedentil. Har man skrekkelig banal humor er det kanskje rett og slett fordi man ikke er så veldig reflektert.
September 9th, 2007 at 9:25 pm
Men likevel - det at man er en ureflektert og banal person gir en ikke rett til å gjøre hva f man vil.
September 9th, 2007 at 10:43 pm
Mens Drusilla fortsatt koste seg med My Little Pony gikk det et humorprogram på svensk TV som hadde en gjennomgangssketsj med akkurat samme poenget som her med Horesprayen. Det var formet som en reklame der en fisefin frue gikk rundt med sprayboksen og sprayet på ting hun ikke likte mens en voiceover proklamerte at all skitt forsvinner. Det begynte ganske pent og pyntelig, men endte opp med at hun sprayet på innvandrere som sporenstreks forsvant. All skitt forsvinner. Den var faktisk ganske morsom.
I motsetning til denne snutten her hvor man bare blir sittende og kope…
September 10th, 2007 at 10:02 am
Neida. Det hadde vært fint hvis de fikk utvidet forståelsen for hva de formidler. Jeg hadde bare ekstremt lave forventninger til hele opplegget.
September 10th, 2007 at 10:17 am
“Når man ikke reagerer negativt på stereotypiske fremstillinger, så kan det meget vel skyldes at det å få bekreftet egne fordommer ikke trigger noen eksplisitt reaksjon, man ganske enkelt konsumerer bekreftende “informasjon” man har lagret fra før.”
Og det er det jo heilt umogeleg å argumentere mot, det er det som er så genialt.
September 10th, 2007 at 11:38 am
Hyrda: Om du føler deg truffet eller ikke vet jo bare du.
Mitt mål var bare å nyansere din kommentar, ikke kneble deg.
September 10th, 2007 at 11:39 am
Hydra skal det være. Unnskyld.
September 10th, 2007 at 3:44 pm
Jeg tror forsåvidt man kunne gjort noe morsomt med denne ideen, men man må kanskje være noen knepp skarpere og koblet det tydeligere til samfunnsdebatten om prostitusjon. Jeg ser bare ikke den dimensjonen her. Forresten rart de da ikke brukte svarte prostituerte. Det er jo dem som virkelig har satt sinnene i kok. Men de turde de kanskje ikke?
September 12th, 2007 at 12:20 pm
Hallo folkens.
Flott å se at vi er mange bra damer her inne som kjemper sammen. Vi skal holde koken hele veien ut. Ikke gi opp.
Blir det for mye vås på tv’en må vi nesten prøve å samle oss og se om ikke vi kan lage noe bra greier sjøl.
Jeg kjenner ei dame som har en kompis som er forbanna kjapp i topplokket. Han kunne nok laget noe virkelig svineri som hadde tatt luven av disse animasjonsfolka. Horer er mennesker de også, men det glemmer visst disse humor-krabatene. Jeg tror allikevel vi ikke må glemme at animatører er mennesker de også, og de har vel bare gjort jobben sin. Nei jeg vet da søren. Jeg vingler vel litt frem og tilbake og må vel til syvende og sist bare finne ut av dette på egenhånd.
September 12th, 2007 at 12:25 pm
Meg igjen, glemte å si at jeg har sett reklame for programmet imorgen og der ser det ut til at de harselerer og sparker nedover på handicappede, folk uten ryggrad eller noe sånt. Kan de ikke helle ta rotta på folk som glemmer igjen ungene sine i varme biler, eller folk som kjøper bikkje men orker ikke ha’n med på ferie og “glemmer’n” igjen i byen. Det er jo nok å ta av, så hvorfor ta de som ligger nede og særlig handicappede da som ikke har noe valg. Nei, vi må ikke gi opp.
September 12th, 2007 at 12:32 pm
Godt noen tok opp denne saken!! Jeg så programmet selv og ble satt ut i en hel time etterpå. Hvorfor vil et NRK program de prostituerte vondt? Og dette i beste sendetid, mens de prostituerte jobber! De får jo ingen anledning til å forsvare seg! Og dette med selve navnet “Halvseint”?!? Hva betyr det? Det burde jo heller hett “Halvtime”, det er jo tross alt lengden på programmet. Mulig vi ikke får gjort noe med hva dette programmet kommer til å få lov til å sende, men jeg håper det er mulig vi får gjort noe. For dette bør gjøres noe med!
September 12th, 2007 at 12:32 pm
Men for svarte svingende da, det må jo være lov å kødde med prostituerte. De har jo valgt yrket selv, akkurat som lastebilsjåfører og lærere. Dere er bare sure på alt som lukter mann.
September 12th, 2007 at 12:35 pm
Ja nå får folk heller bruke fjernkontrollen og bare svitsje. Herregud, dette var da litt vel merkelig å hisse seg opp over.
September 12th, 2007 at 12:35 pm
Uttrykket “Lumberjack” er jo engelsk for “Tømrer”. Synes du trakker på din egen fot.
September 12th, 2007 at 12:47 pm
Nei nå må vi få en lov som regulerer hva folk ler av!
Jeg har humor og dette er ikke morsomt!! Det er ikke mulig
å både ta en problemstilling alvorli og vitse med den på en gang, da er hele verden oppned!!
September 12th, 2007 at 1:12 pm
Hva om det var nettopp det å tvinge frem refleksjon rundt forholdet vårt til prostituerte som var hensikten til nrk?
Det har ikke streifet en eneste person her inne.
Kan noen her stave “spissformulering”?
Og MissFitt: du er bare ute.
September 12th, 2007 at 2:17 pm
“Det er ikke mulig å både ta en problemstilling alvorlig og vitse med det på en gang”.
Trenger litt utdyping her. Betyr det at satire burde vært avskaffet?
Og hva med de prostituerte?
September 12th, 2007 at 2:20 pm
Nei, nå blir jeg litt satt ut her, det er da ingen som sier at vi skal avskaffe satire. Men balansen er det det snakkes om. Jeg mener det bør være ca 80% / 20% alvorlig og vits. Sånn at alle skjønner at man mest mener alvor.
Når det gjelder prostitusjon så mener jeg bestemt at det burde avskaffes for da ville kommunene vært tvunget til å gi dem annet arbeid. Press på politikerne. Det er dem som må ordne opp!
September 12th, 2007 at 2:21 pm
“Nei, nå blir jeg litt satt ut her, det er da ingen som sier at vi skal avskaffe satire. Men balansen er det det snakkes om. Jeg mener det bør være ca 80% / 20% alvorlig og vits. Sånn at alle skjønner at man mest mener alvor.
Når det gjelder prostitusjon så mener jeg bestemt at det burde avskaffes for da ville kommunene vært tvunget til å gi dem annet arbeid. Press på politikerne. Det er dem som må ordne opp!”
Utdyp.
September 12th, 2007 at 2:24 pm
Okei, hvis du elsker å kverulere.
Det jeg mener er at disse humorfolka burde forholde seg mest til at dette er alvor og ikke bare vitse. For hvis vi der hjemme ikke skjønner poenget, noe jeg fortsatt ikke gjør, så er det da ikke humor. Humor er ting vi skal le av: som snabbe grabbar, eller show girls.
September 12th, 2007 at 2:27 pm
Jeg skulle til å svare deg med satire der Erienne. Men kom på at vi faktisk er ganske enig.
September 12th, 2007 at 2:27 pm
Seriøst, dere er det dummeste jeg har sett, og jeg har sett mange dumme altså. Og “Mann77″, du kan bare begynne å skrive navnet ditt med liten m.
September 12th, 2007 at 2:29 pm
Haha, hva skjer her a?
Spørsmålet er slik jeg ser det om skaperne har en ambisjon om å være drøyest og kjipest mulig (Waha, vi er gææææærne, vi kan drite ut folk med funksjonshemninger - veldig cutting edge) eller om de prøver å ha en brodd mot folk med makt/problematisere/skape refleksjon etc. Det er foreløpige inntrykk at de faller inn i den første gruppa. Derav kritikken.
September 12th, 2007 at 2:55 pm
Jeg er enig med Drusilla. Skal man være gærn bør man ikke drive med humor/satire/humor om prostitusjon.
September 12th, 2007 at 3:16 pm
Jeg så det som en avsløring av nordmenns forhold til horene, og debatten som har vært rundt dem. Uansett bra at noen flytter denne tematikken inn i stua til folk og overrumpler dem i sofan mens de sitter og bare vil underholdes! Når fikk beat for beat deg til å tenke over noe som helst?
September 12th, 2007 at 6:15 pm
Jo mer jeg ser (akkurat denne snutten og ikke programmet i sin helhet), jo mer uenig blir jeg med mitt eget førsteinntrykk. Jeg tror Q-tip har et poeng. Hvis man faktisk har det inntrykket av prostituerte som vi ser her, blir man kanskje litt beskjemmet av å se seg selv karikert som den som prøver å spraye.